PANDANGAN IBN RAJAB AL-HAMBALI
Asalnya jin itu tidak dapat dilihat oleh manusia. Namun terdapat sebahagian yang dikecualikan dalam kaedah ini.
Terdapat sebahagian manusia yang melihat jin. Telah tsabit bahawa nabi saw melihat jin, berkata-kata dan berbicara kepada mereka.
Malah telah tsabit dari Abu Said Al-Khudri bahawa Rasulullah saw berdiri untuk solat subuh dan aku berada di belakangnya. Dia membaca Al-Quran, tetapi bacaannya menjadi keliru. Apabila baginda selesai solat, baginda bersabda : "Sekiranya kamu melihat aku dan Iblis!" Kemudian aku hulurkan tanganku dan terus mencekiknya sehingga aku merasakan sejuknya air liur jin itu di antara dua jariku ini.
Kalaulah bukan kerana doa saudaraku Sulaiman, nescaya syaitan itu diikat pada salah satu tiang masjid, untuk dipermainkan oleh anak-anak di kota madinah. Maka sesiapa di antara kamu yang dapat memastikan tidak ada yang berdiri di antara dia dan kiblat, hendaklah dia melakukannya. (Riwayat Ahmad)
Ibn Rajab al-Hambali berkata :
“Dan dalam hadis ini terdapat dalil tentang kemungkinan mengikat syaitan, memenjarakannya, mengikatnya, dan boleh mengikatnya di masjid, sebagaimana seorang tahanan diikat di dalamnya.”
Dan bolehnya selain nabi melihat jin dan syaitan, dan kanak-kanak bermain dengan mereka - (Fath al-Bari oleh Ibn Rajab).
إذًا: فالأصل في الجن أن لا يراهم الإنس، لكن يوجد بعض ما يستثنى من هذه القاعدة، فيوجد من الإنس من يرى الجن، وقد ثبت أن النبي صلى الله عليه وسلم رأى الجن، وكلمهم، وخاطبهم، بل ثبت عن أبي سعيد الخدري، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قام فصلى صلاة الصبح، وهو خلفه، فقرأ، فالتبست عليه القراءة، فلما فرغ من صلاته قال: لو رأيتموني وإبليس، فأهويت بيدي، فما زلت أخنقه حتى وجدت برد لعابه بين إصبعي هاتين - الإبهام والتي تليها - ولولا دعوة أخي سليمان، لأصبح مربوطا بسارية من سواري المسجد، يتلاعب به صبيان المدينة، فمن استطاع منكم أن لا يحول بينه وبين القبلة أحد فليفعل رواه الإمام أحمد (11780).
قال ابن رجب : " وفي الحديث: دليل على إمكان ربط الشيطان ، وحبسه ، وإيثاقه، وعلى جواز ربطه في المسجد، كما يربط الأسير فيه.
وعلى جواز رؤية غير الأنبياء للجن والشياطين، وتلاعب الصبيان بهم " انتهى من " فتح الباري" لابن رجب(9/ 334).
No comments:
Post a Comment